Ahli astronomi telah menemui sistem solar dengan tujuh planet bersaiz Bumi, dan tiga daripadanya mengelilingi bintang dalam jarak yang bersesuaian bagi permukaan bercecair, lapor Reuters.

Ciri tersebut sekali gus meningkatkan prospek penemuan hidupan di angkasa lepas, kata satu kertas kajian yang diterbitkan pada Rabu.

Bintang tersebut, yang diberi nama TRAPPIST-1, bersaiz lebih kecil dan wujud dalam cakerawala samar buruj Aquarius. Ia terletak kira-kira 40 tahun cahaya dari Bumi, mengikut piawaian astronomi, atau jarak lebih kurang 44 juta tahun berdasarkan kelajuan purata sebuah pesawat jet komersial.

Para penyelidik berkata, berdasarkan penemuan sistem itu, ditambah pula dengan saiz planet-planet tersebut berbanding bintang itu yang lebih kecil, menjadikannya subjek yang sesuai untuk penyelidikan.

Gambaran artis tentang permukaan planet dengan permukaan bercecair yang mengelilingi TRAPPIST-1. - Reuters

Mereka berharap dapat mengimbas atmosfera planet-planet itu untuk mengetahui kemungkinan jejak hidupan.

“Penemuan ini memberi kami petunjuk bahawa pencarian Bumi kedua bukan lagi soal ‘jika’, tetapi ‘bila’,” ujar ketua saintis Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) Thomas Zurbuchen dalam sidang media pada Rabu.

Penemuan yang disiar dalam jurnal Nature itu, dibentuk berdasarkan penyelidikan sebelum ini yang menunjukkan tiga planet mengelilingi TRAPPIST-1. Tiga planet itu adalah antara 3,500 planet lain yang dikenal pasti di luar sistem solar.

“Ini kali pertama terdapat banyak planet bersaiz Bumi ditemui di sekeliling bintang yang sama,” ujar penyelidik dari University of Leige, Belgium, Michael Gillon.

Para penyelidik selama ini menumpukan usaha mencari planet batu bersaiz Bumi dengan suhu sesuai supaya air, jika ia wujud, masih dalam bentuk cecair yang merupakan keperluan hidupan.

Diameter TRAPPIST-1 adalah kira-kira 8 peratus saiz matahari. Itu menjadikan planet-planet bersaiz Bumi yang mengelilinginya kelihatan lebih besar.

Dari sudut pandangan teleskop di Bumi, pergerakan planet-planet itu menghalang cahaya bintang tersebut dari semasa ke semasa.

Walaupun jika planet-planet itu tidak mempunyai hidupan, ia boleh berevolusi. TRAPPIST-1 sekurang-kurangnya bersaiz 500 juta tahun, namun mempunyai jangka hayat sekitar 10 trilion tahun. Matahari pula, sudah sampai kira-kira setengah daripada hayatnya yang berusia 10 bilion tahun.