Bekas bintang kriket Pakistan, Imran Khan, mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada Sabtu, susulan kemenangan partinya dalam pilihan raya bulan lalu.

Ia dijalankan di tengah-tengah protes oleh parti-parti pembangkang, yang menuduh perkhidmatan keselamatan negara telah campur tangan bagi pihak Imran.

Khan mengangkat sumpah jawatan di pejabat Presiden, sehari selepas dipilih oleh majoriti penggubal undang-undang di Dewan Negara.

"Saya akan berpegang kepada keyakinan yang sebenar dan kesetiaan yang sejati kepada Pakistan," katanya dalam sumpahnya.

Mengiringi beliau ialah Presiden Mamnoon Hussain.

Parti pimpinan Imran, Tehreek-e-Insaf memenangi paling banyak kerusi dalam pilihan raya kebangsaan pada 25 Julai tetapi gagal mendapat sokongan majoriti.

Ia bersekutu dengan calon Bebas untuk membentuk kerajaan gabungan.

Semasa berkempen, Imran berjanji akan memerangi rasuah endemik Pakistan dan memecah monopoli pemilik tanah yang berkuasa dalam politik.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada rakyat dan syukur kepada Tuhan kerana memberikan saya peluang untuk membawa perubahan," katanya dalam ucapannya di Parlimen.

"Pertama sekali, kita harus mempunyai akauntabiliti yang ketat," katanya. "Kepada sesiapa yang telah merompak negara ini, saya anggap setiap seorang dari anda bertanggungjawab."