Pemimpin pembangkang Myanmar, Aung San Suu Kyi melakukan lawatan pertamanya ke bahagian barat negeri Rakhine sejak keganasan tercetus tiga tahun lalu.

Ia sebahagian daripada kempen pilihan rayanya menjelang pilihan raya umum bebas pertama Myanmar dalam tempoh 25 tahun.

Suu Kyi sebelum ini dikritik hebat kerana sebagai pejuang hak asasi manusia, beliau dikatakan tidak berani membela nasib etnik minoriti Rohingya di Myanmar.

Pada masa sama, kumpulan nasionalis Buddha, telah menuduh beliau terlalu rapat dengan minoriti Islam itu.

Beribu minoriti Rohingya terbunuh, manakala ratusan ribu diusir dari negeri Rakhine dalam penghapusan etnik oleh tentera Myanmar pada 2012.

Sebahagian besar daripada mereka yang terbunuh atau diusir merupakan penduduk Muslim Rohingya.

Kerajaan Myanmar tidak mengiktiraf etnik Roghingya sebagai warganegara itu dan menyisihkan mereka daripada hak sebagai rakyat, termasuk mengundi.

Bagaimanapun, dilaporkan kempen Suu Kyi di Rakhine tidak termasuk pertemuannya dengan mana-mana etnik Roghingya.

Beliau juga dikatakan tidak akan mengunjungi ke bahagian Utara Rakhine yang menempatkan banyak kem pelarian etnik Rohingya.

Bimbang dengan keselamatannya, lebih seribu anggota keselamatan akan mengawalnya sebagai tiga hari Suu Kyi berkempen di Rakhine.

Jurucakap Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD), langkah itu diambil sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

NLD berdepan cabaran sengit di Rakhine daripada Parti Kebangsan Arakan yang pro nasionalis Buddha pada pilihan raya umum 8 November ini.

Namun, penganalisis politik percaya, NLD yang diketuai Suu Kyi dijangka memenangi pilihan raya yang menandakan perubahan besar dalam landskap politik Myanmar.

Ia sekaligus bakal membawa perubahan, khususnya kepada rakyatnya selepas hampir lima tahun pemerintahan tentera berakhir.

Kali terakhir NLD memenangi pilihan raya adalah pada 1990.

Namun, junta tentera tidak mengiktiraf keputusan itu, sebaliknya meletakkan Suu Kyi dalam tahanan rumah selama 15 tahun.