Seorang pengarah sebuah syarikat swasta direman empat hari sehingga Jumaat ini bagi membantu siasatan berhubung akaun syarikat SRC International Sdn Bhd.

Perintah reman itu dikeluarkan Majistret Lau Eric di Mahkamah Majistret Putrajaya bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM.

Suspek berusia 39 tahun tersebut ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang kira-kira jam 1 petang pada Isnin oleh Pasukan Petugas Khas yang ditubuhkan untuk menyiasat 1MDB.

Pasukan petugas khas yang sedang menyiasat skandal kewangan dianggotai pegawai dari Pejabat Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Bank Negara Malaysia.

Menurut sumber, permohonan reman suspek itu dipercayai bagi membantu siasatan mengenai dakwaan menerima rasuah bernilai RM5 juta.

Bernama pada Selasa melaporkan peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memberitahu pemberita bahawa SPRM memohon perintah tahanan reman selama tujuh hari tetapi majistret hanya membenarkan empat hari.

Peguam itu berkata beliau tidak tahu sebab anak guamnya ditahan tetapi diberitahu bahawa ia adalah "siasatan atas kepentingan negara."