Keadaan banjir di Kelantan kembali buruk dengan jumlah mangsa banjir yang dipindahkan meningkat mendadak malam tadi.

Jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di 39 pusat pemindahan banjir kini mencecah 3,674 orang melibatkan 1,285 keluarga.

Daerah Pasir Mas mencatatkan bilangan mangsa banjir tertinggi dipindahkan pada Isnin malam iaitu 2,322 orang melibatkan 936 keluarga yang ditempatkan di 15 pusat pemindahan.

Ianya melibatkan penduduk dari kampung sekitar Rantau Panjang, terutamanya penduduk berhampiran Sungai Golok.

Paras air di sungai Kelantan di Jambatan Guilemard, Kuala Krai dan Sungai Golok di Jenob dan Rantau Panjang mencatatkan bacaan melebihi paras bahaya dengan lebih 1.31 meter dan 1.21 meter melepasi paras bahaya.

Trend peningkatan juga berlaku di sungai-sungai utama yang lain.

Bagaimanapun taburan hujan di stesyen penyukat seluruh Kelantan tidak menunjukkan taburan yang tinggi dan berada pada taburan hujan normal.

Sehingga pagi ini, sejumlah 30 buah sekolah di Kuala Kria, Pasir Mas, Tanah Merah dan Tumpat terpaksa menangguhkan sesi persekolahannya.

Ia melibatkan tujuh sekolah menengah dan 23 sekolah rendah dimana keadaan itu menjejaskan lebih 9,500 pelajar dan 58 guru.

Sementara itu, tujuh buah jalan ditutup melibatkan jalan Tanah Merah-kursial, jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu dan jalan Banggol Kulim-Rantau Panjang.

Manakala perkhidmatan keretapi ke Pantai Timur masih lagi tergendala kerana kerja-kerja membersihkan landasan masi dilakukan di laluan Dabong-Bukit Abu.

Sementara itu, Bernama melaporkan jumlah mangsa banjir di Terengganu terus meningkat kepada 798 mangsa daripada 212 keluarga ditempatkan di 12 pusat pemindahan membabitkan empat daerah di negeri ini.

Ia meningkat berbanding 355 mangsa setakat 10 malam tadi susulan hujan lebat berterusan menyebabkan kawasan rendah kembali dinaiki air awal pagi ini.

Menurut Jabatan Kebajikan Masyarakat menerusi aplikasi InfoBanjir, daerah Besut mencatatkan jumlah tertinggi dengan 474 mangsa dipindahkan ke enam pusat pemindahan.

Di Hulu Terengganu pula seramai 210 mangsa kini berada di tiga pusat pemindahan diikuti Dungun (84 mangsa) dan Marang (30 mangsa).

Pemindahan juga membabitkan penduduk di beberapa kawasan di Kemaman yang masih dalam proses berpindah ke pusat pemindahan banjir berdekatan.