Isu 1MDB mungkin menjadi faktor utama pengunduran Datuk Seri Najib Abdul Razak sebagai perdana menteri jika ia tidak ditangani dengan baik, kata ketua pegawai eksekutif Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (IDEAS) Wan Saiful Wan Jan.

"Saya ingin lihat beliau (Najib) berada lebih lama dalam posisinya supaya kita dapat lihat manfaat program transformasi yang dimulakannya.

"Namun, jika tekanan makin meningkat untuk mendesak beliau mengosongkan kerusinya, isu 1MDB ini adalah antara faktor utama beliau terpaksa mengambil tindakan tersebut," kata Wan Saiful.

Tambah beliau, penjelasan yang menyeluruh harus diberi mengenai isu ini yang kini menjadi tumpuan bukan sahaja bagi pihak media dan pembangkang, tetapi juga mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pada 4 Mac lalu, Najib telah mengarahkan ketua audit negara meneliti akaun 1MDB berikutan laporan media terhadap syarikat itu selain menggesa 1MDB dan juruaudit mereka Deloitte menghadap Kabinet.

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) dalam reaksinya dilaporkan telah menyambut baik arahan Kabinet itu dan berharap jabatan itu dapat melakukan audit dengan segera terhadap syarikat milik Kementerian Kewangan itu.