Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) menjumpai mayat seorang lelaki dipercayai mangsa nahas helikopter, pagi ini.

Pusat Gerakan Operasi Bomba Sarawak dalam satu kenyataan berkata mayat lelaki itu ditemui pada jarak 10 km dari pos kawalan Bomba Lingga pada pukul 8.31 pagi.

Setakat ini, identiti mayat belum dikenal pasti lagi.

Mayat berkenaan kemusian diserahkan kepada polis, sebelum diterbangkan ke Kuching.

Dengan penemuan itu, operasi pencarian masih diteruskan untuk mengesan empat lagi mangsa yang hilang.

Bomba yang dibantu pasukan tentera dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) kini menumpukan kepada operasi pencarian berhampiran mangsa pertama dan kedua ditemui.

Pencarian di permukaan kini membabitkan empat bot bomba, lima bot tentera serta dua bot JPAM.

Mangsa kedua itu dijumpai selepas mayat mangsa pertama tragedi terbabit iaitu Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Noriah Kasnon dijumpai di tebing Sungai Batang Lupar berhampiran Sebuyau, kira-kira 30km dari Lingga, tengah hari semalam.

BACA: Nahas helikopter: 'Dok sedap', WhatsApp terakhir Ahmad Sobri


BACA: Jenazah Noriah Kasnon selamat dikebumikan

BACA: DCA perlu wujud SOP baharu tangani masalah helikopter terhempas - Ab Aziz

Penumpang lain yang berada di dalam helikopter itu ialah Ketua Setiausaha Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Sundaran Annamalai dan suami Noriah, Asmuni Abdullah.

Anggota Parlimen Kuala Kangsar yang juga Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad dan pegawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri turut menaiki helikopter yang dikemudi juruterbang warga Filipina Rudolf Rex Ragas.