Kerajaan akan menunggu laporan siasatan kes penahanan bekas eksekutif PetroSaudi International Ltd Xavier Justo sebelum mengambil tindakan lanjut.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, polis Thailand akan memaklumkan dalam sedikit masa lagi ‎hasil siasatan‎ sambil ‎menegaskan bahawa Kerajaan akan memastikan siasatan telus dibuat dalam isu itu.

"Kalau kita dapat tahu apa-apa dan bukti yang jelas, barulah Kerajaan akan mengambil tindakan. Ia berdasarkan siasatan polis Thailand.

"Saya tidak mahu mendahului laporan rasmi Thailand. Menteri berkenaan juga sedang menunggu laporan yang bakal diterima daripada Thailand," katanya ketika sidang media selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Menara Dato Onn di sini hari ini.

Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, pihaknya bakal bekerjasama dengan polis Thailand bagi membantu siasatan isu itu.

Jelas Ahmad Zahid, pihaknya akan menyiasat rekod emel dan panggilan telefon mereka yang terlibat dalam kes penipuan, pemalsuan dan peras ugut syarikat berkenaan.

Tambahnya, KDN telah dimaklumkan bahawa Xavier Justo merupakan individu yang bertanggungjawab menyalurkan maklumat yang tidak tepat kepada laman web, Sarawak Report sehingga mencetuskan pelbagai tuduhan tidak berasas terhadap 1MDB.

Dalam isu melibatkan pegawai tinggi MARA, Najib berkata kerjasama pihak penguasa negara ini dan Australia sedang dijalankan dan hasil siasatan akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

"Kita bersikap telus dan mahu ia dibuat sepenuhnya.

"Kerajaan akan beri kerjasama sepenuhnya dan mahu ia disiasat oleh pihak berkuasa sekali gus menghilangkan keraguan semua," ujarnya.

Katanya, masih belum ada sebarang keputusan sehingga kini mengenai isu berkenaan.

"Kita belum ada lagi keputusan, kita tidak buat tindakan berdasarkan syak wasangka atau spekulasi di media sosial.

"Ia perlu berdasarkan peraturan, kamu tidak bersalah sehingga diputuskan bersalah," katanya.

Baru-baru ini, akhbar Australia The Age melaporkan ada pegawai tinggi MARA, seorang pegawai kanan dan seorang bekas ahli politik didakwa membelanjakan berjuta-juta dana kerajaan untuk membeli satu blok apartmen di Melbourne dalam penipuan hartanah.

‎Najib sebelum ini melalui akaun Facebook dan Twitternya berkata pihak berkuasa akan menjalankan siasatan komprehensif atas dakwaan berkenaan dan sekiranya terdapat unsur salah laku, tindakan akan dilaksanakan.

Pada Selasa, Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Akbar Satar menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat dakwaan pelaburan dana kerajaan Malaysia disalah guna di luar negara.

Menurut Akbar, SPRM mempunyai kuasa untuk menyiasat perkara ini walaupun transaksinya berlaku di Australia berdasarkan peruntukan dalam Akta SPRM.