Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah sedang menunggu ilham untuk menjawab surat tunjuk sebab yang diterima kerana menghadiri persidangan meja bulat Pakatan Harapan baru-baru ini.

Tegasnya yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM), sehingga hari ini, ilham untuk menjawab surat itu masih belum diperolehi walaupun tempoh akan berakhir 6 Oktober depan.

"Surat itu ditandatangani Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, dihantar dengan tangan dan diterima di pejabat GMM pada pukul 11 pagi Isnin 28 September.

"Saya diberi 14 hari daripada tarikh surat itu iaitu pada 22 September untuk menjawabnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Pada Rabu, Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas menolak dakwaan Tengku Adnan bahawa Saifuddin melakukan kesalahan serius apabila muncul di majlis pelancaran gabungan baharu parti pembangkang, Pakatan Harapan.

Walaupun sebelum ini Tengku Adnan berpendapat tindakan Saifuddin mencemarkan imej parti, Megat Najmuddin berpandangan Saifuddin tidak melakukan sebarang kesalahan dengan menghadiri program itu, sambil menambah, malah ia mungkin boleh memberi manfaat kepada UMNO.

Dalam pada itu kata Saifuddin, dia enggan mengulas lanjur mengenai kenyataan Megat Najmuddin berkenaan.

"Tiada komen tentang kenyataan itu, Megat Najmuddin adalah seorang yang saya hormati.

"Ini bukan kali pertama Megat Najmuddin kelihatan ada pandangan agak berbeza dalam soal disiplin parti dengan Tengku Adnan," jelasnya.

Terdahulu, Tengku Adnan dilaporkan berkata, Lembaga Disiplin UMNO akan memutuskan bentuk tindakan terhadap Saifuddin yang menghadiri persidangan meja bulat Pakatan Harapan.

Jelas Tengku Adnan, semua itu terserah kepada Lembaga Disiplin sama ada beliau menjawab atau tidak surat tunjuk sebab yang diberikan kepadanya.

Menurut Tengku Adnan, kehadiran Saifuddin ke majlis itu walaupun bukan atas kapasitinya sebagai ahli UMNO tetap akan memberi persepsi negatif terhadap parti.

Saifuddin sebelum ini pernah menafikan khabar angin akan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).