Ahli UMNO seharusnya menganggap kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz yang meminta bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menentang Datuk Seri Najib Tun Razak pada pilihan raya di Parlimen Pekan sebagai satu cabaran yang sangat angkuh.

Bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, jika Nazri benar-benar mahu Perdana Menteri bertanding dengan Dr Mahathir, ia seharusnya diadakan di kawasan berkecuali

"Nazri seharusnya bermuhasabah diri dan cermin diri dahulu. Jangan cakap macam budak sekolah darjah tiga. Siapa Nazri hendak mencabar Dr Mahathir bertanding di Pekan?

"Tolong jangan angkuh. Nazri lupa sejarah dan terlupa Najib hampir tumbang di Pekan satu masa dahulu. Saya hendak sarankan Nazri agar meminta Dr Mahathir dan Najib untuk bertanding di gelanggang berkecuali," katanya kepada Astro AWANI, di sini hari ini.

BACA: Ahli panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah tak boleh diarah siasat kes

BACA: Tunku Abd Aziz perlu minta maaf jika gagal bukti saya salah guna dana kerajaan - Tun M

BACA: Pandangan, kritikan ayah saya bukan bertujuan lemahkan parti - Mukhriz Mahathir


Khairuddin mengulas kenyataan Nazri di sebuah akhbar yang mencabar Dr Mahathir untuk bertanding menentang Najib di Pekan dan membuktikan kekuatannya.

"Dr Mahathir boleh menentang Najib di dalam pilihan raya daripada cuba menggulingkan perdana menteri.

"Saya tidak tahu berapa banyak sokongan yang Dr Mahathir ada, Najib sudah mempertahankan Pekan dalam 10 kali pilihan raya umum (PRU).

"Pemimpin UMNO lain yang menentang Najib juga boleh bertanding jawatan presiden parti dalam pemilihan tahun depan," kata Nazri di dalam akhbar berkenaan.

Dalam pada itu kata Khairuddin, Nazri juga dilihat banyak memberi masalah kepada UMNO Pulau Pinang selama ini selain menjadi liabiliti jika masih berada di dalam parti.

"Kita di Pulau Pinang berhempas pulas melawan pimpinan kerajaan negeri daripada DAP namun dia tidak memberi bantuan selain banyak berpeluk tubuh.

"Hari ini, dia mahu Dr Mahathir lawan Najib di Pekan. Dia lebih dilihat mahu menghancurkan UMNO dari bertindak menguatkan parti," ujarnya.

BACA: 1MDB bermasalah bila 'let go' Projek 3B kepada TNB - Khairuddin

BACA: 'Tun Faisal jangan tunjuk hero, kamu tidak setaraf Tun M' - Khairuddin

BACA: Tiada orang boleh pengaruh dan peralat Tun M - Khairuddin


Terdahulu di dalam laman khairuddinhassan.blogspot.com, Khairuddin menyelar tindakan sebuah stesen televisyen yang menggunakan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim sebagai medium untuk mengkritik Dr Mahathir di dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Tunku Aziz sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat Suruhanjaya Pencagahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak boleh lagi cakap politik. Dia kena bersikap neutral dan adil kepada semua pihak.

"Di dalam siaran itu, Tunku Aziz bercakap seolah-olah dia mempertahankan 1MDB. SPRM sendiri belum siasat kes 1MDB yang saya laporkan dan belum buat sebarang kesimpulan terhadap laporan siasatan kes itu.

"Tidak terfikirkah Tunku Aziz yang kenyataan menyokong 1MDB baik secara langsung atau tidak langsung itu bakal memberi persepsi negatif akan kredibiliti SPRM dalam menyiasat kes itu? Dikhuatiri nanti rakyat akan menolak dari awal lagi siasatan SPRM kerana Pengerusi Lembaga Penasihat SPRM sendiri sudah begitu teruja menyokong 1MDB," jelasnya.

Khairuddin sebelum ini dilaporkan menyelar 1MDB kerana penglibatan secara langsung Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang mengambil alih projek loji kuasa arang batu 2,000 megawatt atau dikenali Projek 3B yang bernilai lebih RM11 bilion daripada 1MDB.

Tegasnya, is membuktikan syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu tidak stabil dan bermasalah selain 1MDB kini tidak boleh menutup kelemahan mereka lagi terutama dari aspek kewangan.