Datuk Seri Syed Ali Alhabshee mengingatkan orang Melayu yang teruja untuk menjadi wakil rakyat agar tidak terpedaya dengan lamaran yang bakal dibuat DAP menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Ketua UMNO Bahagian Cheras itu menjelaskan, DAP dikatakan akan meletakkan calon-calon Melayu di beberapa kerusi Parlimen pada PRU depan dalam usaha menumbangkan UMNO terutamanya Barisan Nasional (BN).

"Tindakan DAP itu jelas sekadar sandiwara untuk menunjukkan kepada rakyat terutama orang Melayu bahawa parti itu bukannya rasis.

"Namun apa yang terjadi adalah barisan kepimpinan tertinggi parti itu termasuk di peringkat negeri majoritinya tetap dibarisi pemimpin Cina manakala orang Melayu sekadar menjadi tukang sorak.

"Saya harap mana-mana pemimpin Melayu yang gila hendak menjadi Yang Berhormat agar tidak mudah memasuki perangkap DAP kerana mereka sekadar dijadikan alat untuk memecahbelahkan orang Melayu," tegasnya dalam catatan terbaru di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my miliknya.

Syed Ali berkata, DAP kini lebih aggresif untuk mencari mana-mana calon Melayu yang bersedia menjadi 'pak sanggup' berikutan terputusanya hubungan politik parti itu dengan PAS.

"Semasa PAS berada dalam Pakatan Rakyat, DAP tidak berdepan laluan sukar untuk meraih undi pengundi Melayu di sesetengah kawasan kerana faktor sokongan dan kerjasama dengan PAS.

"Kini PAS sudah memutuskan perkongsian kuasa dengan DAP termasuk PKR dan parti Amanah, mahu tidak mahu DAP terpaksa mencari mana-mana pemimpin politik Melayu untuk dijadikan pak sanggup.

"Orang Melayu yang bersedia menjadi pak sanggup kepada percaturan politik DAP boleh diibaratkan sebagain petualang yang sengaja merosakkan masa depan bangsa," ujarnya.

Tegasnya lagi, DAP sudah jelas dan terbukti sebuah parti yang hanya memperjuangkan kepentingan politik satu kaum sekali gua mempertikaikan tindakan segelintir orang Melayu yang tergamak menyertai parti itu.

"Bagaimana sensitiviti sesetengah orang Melayu yang boleh bersekongkol dengan DAP sedangkan parti itu tidak pernah secara terbuka menjelaskan akan membela nasib orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

"Orang sebegini barangkali hanya memikirkan laba politik dan gila untuk diangkat sebagai wakil rakyat sehingga sanggup menjual harga diri dan maruah bangsa Melayu," tegasnya.

Dalam perkembangan lain, Syed Ali berkata slogan PKR untuk 'ranapkan UMNO habis-habisan' sekadar gimik politik dan untuk meraih sokongan pengundi menjelang PRU.

"PKR boleh mengeluarkan pelbagai slogan dan melancarkan perang saraf untuk melemahkan UMNO kerana ia sarat dengan fitnah dan penyelewengan fakta yang tidak bertanggungjawab.

"Saya percaya, perjuangan sebenar PKR hanyalah untuk kepentingan politik Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini sedang meringkuk di Penjara Sungai Buloh.

"PKR seperti sebelumnya, lantang atas sesuatu isu tetapi bukannya menjuruskan kepada agenda membela nasib rakyat, sebaliknya sekadar laungan fitnah untuk menarik perhatian umum," katanya.

Syed Ali turut menolak dakwaan pihak tertentu kononnya PKR terbukti mendapat sokongan rakyat kerana mereka mampu menawan Selangor.

"Sebenarnya PKR tidak mampu untuk menguasai Selangor jika tidak ada sokongan padu daripada DAP dan PAS," ujarnya.