Barisan Nasional (BN) bakal berdepan cabaran getir pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) apabila terpaksa mengekalkan penguasaan undi golongan Melayu muda.

Pengarah Eksekutif ILHAM Centre, Hisommudin Bakar berkata ia berpunca daripada pengembangan teknologi dan informasi selain literasi politik dalam kalangan pengundi.

Malah, katanya pengaruh terbesar kepada cabaran itu termasuk golongan Melayu yang layak mengundi namun masih belum mendaftar sebagai pemilih.

"Pada PRU lepas, jika dilihat dalam segmen kaum, pengundi Melayu muda masih lagi memihak kepada BN dengan purata sokongan mereka kepada parti pemerintah adalah sebanyak 63 peratus.

"Dengan perkembangan mutakhir ini serta dalam kajian yang kami lakukan, semakin besar kelompok jurang mereka (pengundi muda Melayu) yang melibatkan pandangan yang makin kritikal kepada semua pihak.

"Malah, dengan keadaan mereka yang bosan dan lemas dengan politik kini, ia mengguguat pola yang berlaku kepada sokongan 63 peratus kepada parti pemerintah, di mana itu melibatkan segmen pengundi Melayu muda.

"Bagaimanapun bagi pengundi bukan Melayu, mereka akan kekal dengan blok pembangkang," katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini hari ini.

Justeru, katanya cabaran buat BN pada PRU kali ini semakin besar dengan berlakunya pecahan daripada segmen yang sebelum ini memilih BN.

"Ia akan beri impak besar terutamanya kepada parti pemerintah khususnya kepada UMNO untuk menyumbangkan sejumlah besar daripada pengundi yang dahulunya pengundi muda ini memberikan sokongan kepada parti mereka.

"Sekiranya mereka yang sedar dan cukup umur tetapi tidak mendaftar sebagai pengundi, ia sedikit sebanyak menggangu pola sokongan yang berlaku kepada parti pemerintah sedia ada," katanya.