Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) menyarankan supaya PAS tidak meletakkan calonnya pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Presidennya, Azmi Ali menjelaskan, bagi menjaga keharmonian dan perpaduan dalam kalangan umat Islam Melayu, PAS sepatutnya memberikan laluan kepada Barisan Nasional (BN) bertanding.

Katanya, ini sebagai timbang balik apa yang dilakukan oleh BN pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Cempaka, Kelantan pada tahun lepas yang mana UMNO tidak bertanding di kawasan berkenaan.

“Inilah medan terbaiknya (Sungai Besar dan Kuala Kangsar). Melayu sepatutnya tunjuk sikap bersatu seperti saranan Ketua Penerangan UMNO. PAS sewajarnya beri laluan kepada UMNO.

“Beri kemenangan tanpa bertanding sebab pilihan raya ini tak sampai dua tahun lagi. Ia membazir dan lagi banyak perpecahan (berlaku) dalam kalangan Melayu.

“UMNO pernah buat pengorbanan, kerusi Cempaka diberi kepada PAS,” ujarnya.

Katanya, walaupun kerusi Sungai Besar merupakan kerusi diwarisi PAS, namun atas dasar menjaga keharmonian PAS sewajarnya tidak bertanding.

Katanya, Parti Amanah Negara (Amanah), PAS dan UMNO merupakan parti yang majoritinya ahlinya disertai oleh umat Islam Melayu dan jika pertandingan tiga penjuru berlaku sudah pasti ia akan menyebabkan perpecahan dalam kalangan umat Melayu.

Pada masa kini PAS dan UMNO berdepan krisis perpecahan dalam kalangan ahli mereka dan apabila berlaku pertandingan sudah pasti perpecahan yang berlaku itu semakin merebak.

Katanya sebagai pemimpin Islam, mereka perlu berpandangan jauh dan terbuka dalam menerima saranan demi perpaduan umat Islam.

Azmi berkata demikian kepada pemberita selepas majlis tautan perpaduan di Kampung Teratak Pulai, Jelawat di sini siang tadi.