Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rafizi Ramli akan mengemukakan dokumen berhubung dakwaan salah laku rasuah di Selangor kepada Presiden parti esok.

Menurutnya, Presiden parti Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail akan menilai perkara tersebut sebelum ia dibawa ke Mesyuarat Biro Politik PKR yang dijadual esok malam.

"Laporan saya, insyAllah esok akan serah kepada dia (Wan Azizah) sebab Mesyuarat Biro Politik kita (PKR) kebiasaanya diadakan Selasa malam.

"Terpulang kepada Presiden sama ada dia nak bawa ke Biro Politik atau tidak, tapi saya akan serahkannya InsyaAllah pagi esok," katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen hari ini.

Tambahnya, Wan Azizah juga akan membuat keputusan sama ada wujud keperluan untuk perkara tersebut dibawa ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi siasatan lanjut.

"Saya akan serahkan kepada beliau (Wan Azizah) terlebih dahulu dan kita tunggu perbincangan dengan beliau. Besar kemungkinan ia akan dibawa ke peringkat parti (dan) Biro Politik.

"Kemudian, bergantung kepada perbincangan tersebut terutama bersama Wan Azizah. Jika (mesyuarat) bersetuju untuk dibawa ke SPRM, saya akan lakukannya," katanya.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali menyifatkan dakwaan permintaan wang dan perempuan untuk berurusan dengan kerajaan negeri di bawah pentadbirannya sebagai fitnah.

Beliau juga berkata pentadbirannya berdepan fitnah 'jijik', 'jahat', 'semberono' dan terancang bagi melemahkan semangat penjawat awam negeri itu.

Dalam perbualan WhatsApp yang bocor 19 Mei lalu, Rafizi mendakwa mendapat aduan permintaan untuk mendapatkan wang dan wanita ketika berurusan dengan kerajaan negeri.

Beliau yang pada awal enggan mengulas atau menafikan perkara itu mengakui wujud unsur-unsur tidak baik dalam PKR berpotensi memusnahkan parti.