PAS sudah lama membuka pintu kepada konsep satu lawan satu seperti yang diharapkan parti pembangkang lain untuk menentang Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) .

Bagaimanapun, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran kepada mana-mana pihak terlibat agar tidak membuat 'kacau' apabila parti itu memberikan tawaran berkenaan.

"Kita sudah lama buka pintu. Cuma apabila masuk, jangan kacau rumah kami," katanya semasa ditemui media di perkarangan lobi parlimen di sini hari ini.

Kenyataan Abdul Hadi itu selari dengan Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin yang berkata parti itu sentiasa membuka pintu untuk mana-mana parti namun dengan syarat semua bersatu atas dasar agama ALLAH.

Dalam pada itu, Ketua Dewan Pemuda PAS, Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz berkata, konsep satu lawan satu adalah yang terbaik dilakukan.

"Itulah yang terbaik, cumanya bagaimana nak pastikan satu lawan satu antara pembangkang dengan kerajaan itu dalam proses perbincangan. Kenyataan Mursyidul Am PAS pada amnya begitu. PAS setuju bahawa pertandingan satu lawan satu itu adalah yang terbaik," katanya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut apabila ditanya sama ada PAS sedia mengubah dasar parti jika konsep itu dilakukan.

"Itu masih dalam proses perbincangan. Saya tidak boleh ulas lanjut," jelas beliau.