UMNO Johor akur dan menerima keputusan pemecatan Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ahli Majlis Tertinggi Datuk Seri Mukhriz Mahathir serta penggantungan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, ujar Pengerusi Badan Perhubungan Negeri, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau pada masa sama melahirkan penghargaan kepada ketiga-tiga mereka khususnya Tan Sri Muhyiddin yang dianggap banyak berjasa kepada negeri Johor.

Justeru beliau mengharap agar seluruh anggota UMNO Johor dan Pagoh khususnya dapat menerima keputusan tersebut dengan tenang dan mengganggap ianya sebagai satu dugaan yang mematangkan.

"Saya berharap ahli-ahli UMNO ini bersikap rasional dan menerima ini sebagai satu ujian menguji kesabaran dan juga kematangan kita supaya ahli UMNO khususnya di Pagoh menerima keputusan tersebut dalam keadaan yang tenang, waras dan juga rasional," kata beliau kepada pemberita selepas program Ziarah Ramadan di Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, di sini hari ini.

Sementara itu, UMNO Johor menggariskan empat sebab utama untuk menyokong keputusan pucuk pimpinan UMNO.

"Pertama, UMNO sejak tujuh dekad lalu telah memilih untuk menampilkan dirinya sebagai gerakan yang berasaskan penyatuan.

Kedua, disiplin dan santun kepartian mempunyai batasan biarpun UMNO sebuah parti yang terbuka dan sentiasa meraikan perbezaan pendapat," tambahnya.

Beliau juga berpendapat setiap perbalahan dalaman parti harus diselesaikan segera bagi mengelak perpecahan parti dan berpuak-puak.

"Akhir sekali, keputusan tersebut adalah satu bentuk kata putus yang jelas dan pengiktirafan langsung, kepada yang memilih untuk berjuang dalam UMNO," kata beliau lagi.

Dalam pada itu beliau berkata, situasi tersebut pernah dilalui di Johor, dan beliau selaku Ketua Pemuda Bahagian Johor Bahru sekitar tahun 90-an, menghadapinya dengan rasional.

"Kita pernah lalui keadaan seperti ini lebih-lebih lagi dahulu dalam tahun 90-an di Johor Bahru masa saya Ketua Pemuda Bahagian, di mana Ketua bBhagian digantung, Tan Sri Shahrir (Abdul Samad). Namun, kita tidak bertindak untuk memusnahkan parti, Tan Sri Shahrir yang digantung itu pun tidak mengambil tindakan untuk bersama dengan pembangkang dan naik di atas platform dan sebagainya," ujarnya.

Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada Jumaat membuat keputusan sebulat suara untuk memecat Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.