TIDAK jauh dari rumah saya — kira-kira 20 atau 30 meter jaraknya dari pagar, ada dua batang pokok yang memayungi tempat parkir penduduk flat berdekatan. Dua batang pokok itu pada beberapa Ahad yang lalu ditebang — satu daripadanya dibakar sebelum ditebang. Cerita dua batang pokok itu ditebang boleh saya ringkaskan begini: Marahkan hantu pokok ditebang.

Saya secara tidak sengaja diberitahu oleh seorang jiran tentang pokok itu yang kononnya berpenunggu. Ceritanya hanya sekerat kerana setelah menyedari bahawa saya — yang selalu balik lewat malam — tidak tahu tentang apa yang berlaku, dia berkata: "Maaf, saya tak patut cerita. Saya ingat abang sudah tahu."

Tetapi saya memang tidak tahu apa-apa, dan sampai hari ini, sumpah, saya tidak mahu tahu apa-apa. Cukuplah saya melihat hantu hidup; jangan pula nanti terganggu dengan hantu yang sudah mati.

Kisah hantu ada dalam semua masyarakat. Hantu pula kalau menyakat tidak peduli pangkat. Hantu bukan saja mengacau kelindan lori atau jaga kilang, pelakon Hollywood pun kena main dengan hantu. Di saluran 731, The Biography Channel, ada cerita hantu dan selebriti biarpun selebriti itu bukanlah mereka dari kalangan papan atas.

Dalam dunia Melayu pula, cerita hantu dan mistik — sejadah berdiri, kain batik terbakar sendiri di ampaian, bayang hantu dalam foto di air terjun, misalnya — cukup laku jadi bahan pelaris suratkhabar dan majalah. Malah dalam ketegangan krisis pencerobohan pengikut waris Kesultanan Sulu di Lahad Datu, antara cerita yang jadi heboh ialah kononnya kumpulan yang digelar Tentera Raja Sulu itu pakai tangkal, kebal dan tak lut peluru.
Perihal Orang Melayu tulisan Sir Frank Swettenham

Kisah hantu Melayu sudah dicatatkan oleh Sir Frank Swettenham dalam bukunya yang terkenal, Malay Sketches yang terbit pada 1884. Buku itu diterjemahkan oleh Zubaidah Ibrahim, seorang pensyarah Universiti Malaya, dan terbit pada 2003.

Buku terjemahan yang diberi judul Perihal Orang Melayu itu merakamkan pemerhatian Swettenham mengenai watak, sifat dan perangai orang Melayu. Dia melukiskan perkara itu dalam satu bab khusus bertajuk Orang Melayu. Antara lain, Swettenham menulis betapa orang Melayu itu "pengikut (Nabi) Muhammad dan percaya kepada takdir, tetapi dia juga percaya kepada tahyul."


Harimau jadian

Ada dua bab tentang hantu dan tahyul yang dirakamkan oleh Residen Jeneral bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu itu. Pada bab 14, beliau mencatatkan tentang adat berhantu iaitu upacara pawang menyeru jin untuk mengubat seorang raja yang gering. Pada bab 17 yang pula, beliau menulis tentang hantu-hantu dalam dunia Melayu seperti bajang, polong dan pelesit serta harimau jadian di kalangan orang Kerinci dari Sumatera. Bab itu diberi judul Tahyul Orang Melayu.

Carilah buku itu dan bacalah bab Tahyul Orang Melayu itu. Pada penghujung bab itu, Swettenham berkongsi sepucuk surat yang dikirimkan kepadanya oleh Tuan Haji Muhammad Abu Hassan, guru agama kepada Sultan Perak — ada catatan yang mengatakan beliau itu mufti negeri. Dalam suratnya itu, tokoh agama berkenaan bertanyakan kepada Swettenham pandangan beliau tentang amalan berhantu serta pelbagai kepercayaan tahyul yang telah dilihatnya di negeri Perak.

"Bagaimanakah kelakuan yang demikian dianggap dalam agama tuan? Tuan Residen, adakah benar atau salah?" tulis tokoh ulama itu.

Lebih kurang 35 tahun sebelum terbitnya buku Swettenham itu, Abdullah Abdul Kadir atau lebih dikenali dengan nama Abdullah Munsyi menerbitkan catatan biografinya, Hikayat Abdullah. Dalam bukunya yang terkenal itu, Abdullah juga ada menulis tentang perihal orang Melayu dan hantu.

Hikayat Abdullah

Pada bab yang diberi judul Anglo-Chinese College, Abdullah mencatatkan kisah kedatangan paderi Inggeris, William Milne ke Melaka. Abdullah mencatatkan kritikannya terhadap terjemahan Bible yang diberikan oleh paderi itu serta bagaimana dia mengajar paderi itu yang dipanggilnya Tuan Milne akan Bahasa Melayu dan dia pula belajar bahasa Inggeris daripada paderi itu.


Jembalang

Dia juga merakamkan episod bagaimana pada suatu hari dia ditanya oleh Tuan Milne tentang pontianak dan polong. Dia pun berceritalah kepada Tuan Milne tentang "hantu syaitan, polong, pontianak, penanggalan, jin pelesit, mambang, hantu pemburu, hantu rimba, jadi-jadian, hantu bungkus, bota, gergasi raksasa, nenek kebayan, himbasan, sawan, hantu mati dibunuh, bajang, keteguran, sampuk, pokokan, afrit, jembalang, terkena ubat guna" serta segala jenis ilmu dalam dunia Melayu — ilmu gagah, ilmu penunduk, ilmu pengasih dan sebagainya.

Abdullah mencatatkan bagaimana Tuan Milne tercengang mendengar ceritanya yang panjang lebar itu. "Tuan, semua perkara ini kalau sahaya ertikan boleh satu kitab besar. Adapun isinya kitab itu semuanya perkara bodoh dan sia-sia belaka yang tiada berfaedah. Lagipun orang yang berakal tiada suka mendengar, ditertawakannya sahaja," tulis Abdullah.

Carilah juga kitab hikayat itu. Abdullah ada menceritakan perihal yang lebih terperinci tentang penanggalan dan polong, dan selebihnya, pandangan beliau yang lebih keras tentang tahyul.